Tuesday, June 23, 2015

The food.

Hari ni mengantuk amat. Aku pun tak tau kenapa. Rasa nak pi lari ke surau je ni tido barang sejam dua. haha Banyak cantik perangai ko? Staf lama pun relaks je aku tengok masing-masing kat workstation. Ko staf baru nak buat perangai? HAHA Maafkan saya, rasanya salah satu sebab adalah... biasalah mak-mak buyong kan. Tidur adalah kerja nombor dua after makan. T_T

Dah penat aku skroll timeline IG, FB, twitter tetap lah mengantuk jua. Jeling-jeling jam kat pc baru pukul 8.30 pagi. HAHAHA Awal nau mengantuknya hari ni.. Ingat aku skroll timeline IG dah sejam, FB sejam, twitter sejam rupanya. Lambat pulak waktu bergerak rasanya. Serius hari ni berbeza amat mengantuk dan kemalasannya. Apakah?????????

Mehlah bercerita hal-hal menyegarkan mata sedikit. FOOD.

Since aku balik kampung ni, stay dengan mak, macam-macam dah dapat makan. Terlintas kat fikiran sikit nak makan apa-apa, insya allah mak cuba buatkan. Even nak berbuka ni mak memang tanya aku nak makan apa. Walhal anak makcik aku yang baru mula belajar puasa rasanya lagi patut ditanya berbuka nanti nak makan apa kan as a reward untuk dia. Tapi tetap tanya aku. Nampak tak, nampak tak istimewanya menjadi preggy mom? haha Nasib baik anak makcik aku tu jenis tekak tak kisah. Ikut je aku nak makan apa. haha

Untuk hari keempat ramadan ni, alhamdulillah aku masih gagah berpuasa. Dalam banyak-banyak makanan yang aku makan, rasanya pulut durian paling tak puas makan. Rasanya nak suruh mak tanak pulut hari-hari je. haha Nak-nak durian kat pasar dah banyak dan sedikit murah.

PULUT DURIAN
 
Pulut durian yang mak masak sebelum puasa

Sehari sebelum puasa aku cuti then pergi ke pasar untuk cari bahan basah untuk masak sahur. Yang kelakar tu, boleh pulak Naurah duduk depan orang jual durian. Dia cakap nak durian "mak kau". HAHA pengaruh cerita Upin Ipin. Bila tokmanya tengok dia buat muka sedih gitu, haruslah beli durian kan. Dapat ibu makan durian lagi. bahah 

Muka kesian amat kan?

Naurah punya mulut, Ya Allah.. G pasar tu habis benda dia tanya apa tu, nak itu nak ini. Bukanlah nak mainan. Ko jangan fikir kat pasar ada mainan pulak. Yang dia nak tu segala jenis buah. Daripada durian, mangga, anggur, buah naga sampailah jering. Masalahnya dia kenal ke tak jering tu bukan buah tapi sejenis ulam. Dia siap tunjuk nak buah ni. haha Yang kelakar, kita orang beli sayur kat sebelah makcik jual rambutan. Dia pi sembang dengan makcik tu tanya buah apa ada rambut tu? Makcik tu pun kasi lak sebijik rambutan kat dia. Lepas balik rumah dia makan cakap sedap then nak lagi. Kesian pulak tak belikan. Dah tu manalah tau dia suka kan. Tu kira first time dia makan rambutan.


MANGGA

Alhamdulillah lepas banjir besar melanda awal tahun ritu, pokok kat rumah kemain subur especially pokok mangga kat depan rumah. The one and only pokok mangga yang ada. haha I am not sure pokok mangga jenis apa but i can tell you rasanya sangat best. Bau harum, manis amat, isi warna oren. Even tak masak bila makan cicah asam takdelah rasa masam sangat pun. Bila berbuah banyak tu sampai satu guni mak simpan sebab dahannya patah, bagilah kat jiran-jiran merasa. Pakat duk tanya buah mangga apa. Mak pun lupa dia tanam biji buah mangga apa dulu. haha







Buahnya agak besar. Even kulit hijau but isinya dah cukup masak.

RODOK TELUR

Bunyi macam pelik je kan? Ni namanya sejenis kuih yang sangat-sangat mudah nak prepare untuk berbuka. Aku suka apa-apa kuih berasaskan telur. So mintak mak buat hari tu.


Rupanya biasa je kan, macam roti pun ada tapi ni adalah telur semata-mata bahannya.



Yang macam berair dah rupa minyak tu adalah gula melaka


Bila nak makan, potong-potong je letak dalam mangkuk

Kalau nak try, boleh try resepi kat bawah.

Bahan-bahan : 5 biji telur, gula melaka, gula, daun pandan, bunga cengkih

Cara membuatnya :

- Pukul 5 biji telur sehingga kembang.

- Panaskan gula melaka dan gula di dalam kuali yang berlekuk atau periuk then masukkan air sedikit. Kuantiti gula melaka dan gula tu pandai-pandailah agak kadar kemanisan yang disukai tu. Then masukkan juga bunga cengkih dalam 2, 3 kuntum.

- Bila gula melaka dah cair, masukkan telur yang dah dipukul tadi then letak daun pandan atas sekali. Then tutup periuk/kuali. Masak dengan api perlahan.

- Sekali sekala bukak penutup, kalau dah rupa jadi macam gambar kat atas tu mean dah masak. Telurkan biasanya kejap aje masak.


KARIPAP PUSING

Pertama kali aku buat karipap dalam hidup. Tak tahan teringin sangat makan karipap pusing yang mana susah nak jumpa kat bazar ramadan kat sini. Alang-alang dah save resepi so marilah kita laksanakan. Alhamdulillah menjadi. Nampak je rumit dan leceh tapi sebenarnya tak pun. Syok la jugak duduk depan tv sambil uli doh.


Kulitnya ranggup gila. Sehingga semalam 35 biji yang dibuat telah habis di makan.

AIR TEBU

Ni favourite sangat waktu berbuka. Even bukan bulan puasa pun memang aku suka je beli air tebu. Nasib baik this year harga air tebu still sama macam tahun-tahun lepas. Manalah tau kot naik harga khenn dah dengan gst bagai, minyak naik harga lagi kotlah sume benda naik harga khensss... kofkof

Beli tiga bungkus dah dapat 1 jug.

COLEK BUAH



This one must have lepas Isyak. Sambil tengok tv, mesti nak makan colek. Depan rumah ada je jual tapi since kat rumah pun ada mangga why not buat sendiri. Baru nikmat makan.

Colek buah kelantan style.

Ni macam rojak buah la tapi bahan dia lain sikit. Biasa rojak buah ada kacang kan but this one simple dan sedap. Maklumalah tekak dari kecik biasa makan kuah rojak cara gini kan.



Ni rupa gula melaka dah dicampur dengan serbuk cili. Mula-mula masukkan buah dalam mangkuk, then masukkan gula melaka dan diakhiri dengan tabur serbu cili.


Bahan-bahan kuah colek :

Gula melaka
Belacan


Cara buat kuah colek:
- Masak gula melaka bagi cair, masukkan jugak belacan (tapi make sure belacan tu bagi hancur dulu ye) Agak-agak jelah kuantiti gula melaka, belacan dan air sedikit.

Bahan-bahan  serbuk cili:

Gula
Garam
Serbuk cili

Cara buat serbuk cili:

- Masukkan gula, garam dan serbuk cili dalam mangkuk. Gaulkan dengan rata. Kena pandai-pandailah balance rasa tu dengan lidah. Make sure cukup manis, masin dan pedasnya. Nak masin dan pedas sikit pun takpe sebab nanti kita akan gaul-gaul buah dengan gula melaka yang dah dimasak tadi. So kat situ dah extra manis kan. (RUJUK GAMBAR KAT ATAS)

Bila dah siap semua bahan boleh lah campurkan buah yang diingini. Biasa kalau colek buah kat kelantan ni, kemain meriah buahnya macam mangga, jambu batu, jambu air, nenas, limau bali, kedondong, anggur jeruk, sengkuang, buah setul (tak tau lah bahasa luar panggil apa). Tu je aku ingat tapi cukup meriah.







Hah, itu jelah makanan sampingan yang sempat aku snap. Yang lain-lain dah dimakan waktu berbuka. Faham-faham ajelah kalau dah kebulur kan. So far takde lagi aku jejakkan kaki ke bazar or beli makanan tepi-tepi jalan. Ikutkan hati mau je singgah kat gerai-gerai tepi jalan tapi nanti mak marah pulak. haha Awal-awal dia dah pesan, nak makan apa-apa cakap je, mak buat. Tak berbaloi katanya nak beli. Entah sedap ke idok, entah bersih ke idok, pastu beli cenonet harga mahal. hehe

Sebab tu aku jarang makan kat luar. Then kalau orang tanya aku kat Kelantan kedai apa best, serius aku tak tau sebab bila kat kampung je, memang mak aku masak. Insya allah apa aku nak makan, mak aku boleh buat. Gituuu.




Salam Ramadan ke-6.

Till then.


 

THANK YOU FOR READING THIS!

2 comments:

  1. sama la kite. gantuk gk pagi ni. bawak kereta rasa nak lelap je.

    hoi... semua sedap weh. lapar terus. sabar sabar. puasa ni

    ReplyDelete
  2. Amboi cerita mknn dia berjela haha. Kt sne air tebu bape? Kt seremban satu bungkus rm6 ok! Wtf. Pdhl xpki gula pn. Sah2 tebu manis. Cinabeng btul. Huhu. Kalau kt sni karipap pusing tu kt body dia ade jalur2 mcm corak. Pakai garfu. Yg mcm gmbr ko tu karipap biase. Huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...