Monday, June 29, 2015

Resepi Kerabu Ikan Tawar Daun Kesum

Wah kemain rajin update blog. Hari-hari baq hang! Pastu hari-hari nak cakap mengantuk. haha Apa nak jadi ni. Pagi tadi sahur dalam kilat dan petir, hujan light-light je. Naurah takut tengok cahaya kilat, tidur pun pusing belah aku je, tangan dia belit tangan aku, kaki dia tindih peha aku. Lenguh tau tido terlentang, entah adik selesa ke dalam perut ibu tidur gaya gitu. Tapi dalam lenguh-lenguh tidur gitu, aku tak sedar bunyi jam. Tau-tau mak ketuk pintu bilik suruh bangun sahur. Dah pukul 5 pagi. Naurah pulak tak kasi aku bangun sebab takut kilat. Dah kena angkut dia sekali sahur. Bangunlah kau nak! Sahur susu dia tadi.

Biasa lepas sahur sempat jugaklah aku tidurnya barang sejam gitu, tapi namanya si minah kerinting ni terjaga, dia tak bagi aku tidur. Kesimpulannya mengantuk kuasa dua pagi ni. Sekian, mukadimah blog.

Aku kan rasa bersyukur sangat dapat peluang kerja kat kampung dalam usia muda ni. (Muda lagi la belum cecah 3 series) kikiki Ingat dah tua-tua sikit baru pindah kan, siapa sangka perancangan Allah yang terbaik.

Kalau masih stay kat kuantan ni, harus hari-hari aku tapau juadah berbuka kat bazar. Memang rasa tak larat dan mengah lain macam kehamilan kedua ini. (ayat dah macam majalah ibu2 je) kofkof

So balik kerja tolong mak kat dapur sikit-sikit je like potong sayur ke, bakar ikan ke, then hujung-hujung nak berbuka memang kerja aku sediakan 2 jug air. Biasanya satu 1 tebu (wajib every time berbuka) dan satu lagi air ribena/teh o ais/air kelapa/sirap limau/oren (1 jug). Tu jelah kerja aku. Sambil tunggu dia masak, aku lepak-lepak dengan budak-budak (naurah, eddy + balqis iaitu anak makcik aku) depan tv sambil lipat baju.

Biasanya jugak selesai sahur pagi tu, mak aku dah tanya siap-siap esok nk berbuka makan apa. Pasalnya tekak ni dah turn to masa alahan awal-awal dulu, cerewet pasal makanan. 

So petang semalam berbuka dengan 2 menu pilihan aku. Aku rindu sangat nak makan patin masak tempoyak makcik yang aku pernah buat bisnes lauk dengan boss aku dulu. Patin tempoyak dia sedap dan kena dengan tekak aku. So aku pun bagitau mak aku buatlah ikan apa-apa masak tempoyak pasal dia orang tak makan ikan patin ni. Mak cakap adanya ikan kembung, cencaru dan kerisi je dalam peti ais. Maka buatlah ikan kembung masak tempoyak. 





 Hah nampak betapa pekat kuah tempoyak tu. Aku cakap patin masak tempoyak tu memang kena rasa durian pekat-pekat gitu. Makanya lebihan durian yang makan pulut tu ada lagi, mak aku letaklah banyak. Ikannya seekor je pun. hahaha Mak aku tau, tekak ni jenis makan kuah je, ikan gulai-gulai gitu aku tak gemar. So hujung-hujung dia kena habiskan. Tu buat cukup syarat je masukkan seekor ikan je. Sedapppppppppp puas hati aku makan kuah tempoyak dengan ikan sardin goreng garing. (ikan sardin nak best yang digoreng garing tu kena rebus dengan asam keping dan garam dulu. Pastu baru goreng garing-garing).

Satu lagi aku nak makan semalam ialah KERABU IKAN TAWAR DAUN KESUM. Ni sedap gila aku bagitau. Memang menambah selera. Dan tak ramai yang tau pun buat kerbau bodoh-bodoh gini pun sedap!

 
Kau jangan nak eksyen sangat, tengok rupa sememeh tapiiiiiiiiiiiii sedap hoi!!
Kot teringin nak buat kan, rasa kerabu lain dari yang lain. 

Bahan-bahan:

ikan sardin (3 ekor di bakar tawar. Maksudnya tak payah nak lumur garam ke kunyit ke)

Daun kesum (agak-agak je lah setengah ikat ke, seikat ke)

Garam

Cili padi (depends la nak pedas tahap mana. Aku guna 3 biji je)

Serai (3 batang)

Budu (optional. Kalau taruk lagi best)

Limau nipis (Dalam 2 biji gitu, kalau tekak jenis suka masam, pandai-pandailah tambah sendiri)

Cara-cara:

- Mula-mula bakar ikan. Dah masak carik-carikkan isi ikan. Jangan carik-carik halus tau, bagi kasar-kasar macam dalam gambar tu. Elok-elok perhati tulang tu, kang termasuk sekali. Naya je.

- Then tumbuk guna lesung serai dan cili padi. Kalau kisar tak best. Nanti kisar kena masukkan air kan. So sila tumbuk sendiri ye. Tumbuk bagi hancur gitu.

- Potong halus-halus daun kesum macam nak buat ulam nasi kerabu tu.

- Satukan isi ikan, bahan yang ditumbuk tadi dan daun kesum dalam satu mangkuk. Masukkan sedikit garam, perah asam limau nipis, masukkan sesudu dua budu. Then kacau sampai rata. 


Rasa akan jadi masam, masin, pedas. Memang tip top lah. Senang je kan buatnya. Bagi aku ni adalah kerabu paling senang sekali.

Selamat mencuba.


 While lauk family member lain ialah gulai ayam, sayur campur (brokoli + bunga kubis + udang), serunding daging, telur masin. 

Dua hari lepas, tekak aku teringin makan pari bakar + paku pakis rebus + sambal pencicah. Lauk kampung sangat tapi sedap hoii. Nak2 sambal pencicah mak aku buat tu. Biasa beli ikan bakar makan dengan air asam kan, tapi sambal pencicah ni special. 

Gambar tak berapa nak cun lah! haha
  
Bakar ikan pari sendiri kat rumah, makan panas-panas lagi puas hati. Aku lupa resepi sambal pencicah tu. Nanti tanya mak. Nampak sangat aku tak pernah buat kan. hahaha

Dia orang makan lauk sotong. Memang takde la aku nak pandang sotong tu. entah kenapa tekak tak boleh nak terima sotong dan udang pulak.


So hari ni, aku tak terfikir lagi nak berbuka dengan apa. Kang jap-jap lagi aku dengar officemate sembang nak berbuka dengan apa, nak g bazar karang beli apa, kalau aku terliur, aku hello-hello lah mak aku. Bahah! Bertuah punya anak. hahaa 


Sekian, puasa saya.


Till then. 





THANK YOU FOR READING THIS!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...