Monday, June 15, 2015

New life

Eh macam tak tau nak start dari mana cerita ni. Namun today dah masuk hari kelima aku kerja kat tempat baru. Those yang friend kat FB tau la kot. Heaven nya tak payah nak cakap bila dapat stay dengan mak kat kampung. Rutin harian pun dah berubah. No more stress (kecuali jalan jem). U know lah kan kat Gambang dulu mana nak hadap jem, rumah sekangkang kera dengan tempat kerja. Now kena hadap jem di tengah bandar. Pasrah jelah.

For time being...

Work

Masuk hari kelima keje, so far so good. Kena take time juga nak sesuaikan diri kat tempat baru. Dari segi job skop takde masalah pun sebab aku buat benda sama macam tempat kerja lama. Cuma environment kerja tu agak berbeza and agak speechless lah. Aku ni bukan jenis peramah sangat, agak kekok jugak nak tegur orang. Penyegan amat. Sape yang approach aku, baru boleh buat sembang. Betul-betul rindu kawan kat tempat lama. Kerja aku buat ni tak boleh duduk lama-lama nanti hilang fokus, cepat mengantuk, so kena bangun-bangun g tegur orang. Biasa kalau opis lama, aku suka lepak bilik bos aku. Dah mata segar baru boleh sambung kerja. How i miss that. Takde geng sembang lagi kat sini. Slowly la kan. This time aku jadi kakak-kakak sebab kat sini ramai adik-adik. hahaha

So far kat sini ada 3 waktu bekerja. Aku pilih standard kul 8 masuk then kul 5 balik. Tapi ramai je yang pilih waktu kerja pukul 8.30. Pagi-pagi aku siap-siap tapau breakfast kat tepi jalan. Ya ampun murah amat ok. Suka gila! Biasa aku beli bihun goreng + telur mata atau daging goreng (RM2), then kuih pulut bakar RM1 untuk 4 bijik. Huwaaa nangis kenangkan nikmat sedapnya makanan ikut tekak aku n masih murah. Hari ni aku beli nasi dagang lauk daging + milo ais + kuih sagu 4 ketul = RM4. Nasinya banyak boleh kenyanglah sampai petang. Lunch biasa aku makan kuih je. Balik kerja karang mak dah siap masak, so boleh dinner awal. hehe

nasi dagang for this morning

Cuma jarak ke tempat kerja jauh sikitlah. Tapi no hal, aku jenis morning person. Dari tempat kerja lama, aku memang bangun pukul 5.30 untuk siapkan bekal Naurah walaupun jarak tempat kerja dekat je pun. 10 minit dah sampai. Sekarang tetap bangun awal tapi kena bertolak awal kerana jarak jauh sikit plus jalan jem nak ke bandar. Biasa aku keluar rumah pukul 6.45 gitu sampai opis pukul 7.15. Aku dah biasa sampai opis awal, baru tak gelabah. Padahal bertolak lewat sikit pun ok kan tapi aku jenis bukan bawak kereta laju-laju, nanti nak serabut dengan budak-budak g sekolah lagi. Tak kuasa nak hadap. Pagi jem, petang jem lama-lama otak jadi jem. haha So pagi yang damai tu boleh lah bawak kereta santai-santai sikit. Sampai awal boleh tapau makanan terus. gituuuu.

New workplace. Lawa amat.


Motherhood

Maybe dalam mood happy kan stay dengan family, even hadap jem balik kerja and kena bangun awal pergi kerja, aku tetap rasa segar je bila sampai rumah. Bolehlah nak melayan Naurah petang tu. Even malam tu pun aku boleh layan tv lagi dengan family then tidur around 10 or 11 pm. Biasanya Naurah akan tidur awal around 9pm. Kalau dulu tinggal berdua dengan Naurah, even balik kerja sampai pukul 5.20 pm, aku rasa penat amat. Macam wajib terlelap kejap depan tv before maghrib tu. Tak taulah apa yang penat sangat. Then malam tu memang after isyak terus tidur. Siap paksa Naurah tidur lagi. 

Amazing kan bila hati happy kita pun bertenaga. Now i feel that. Syukur sangat diberi kesempatan merasa semua ni. Dapat pindah balik kampung. Naurah sekarang mak dan makcik aku yang jaga. Lega hati, tak payah fikir hal-hal babysitter. Baby pun mestilah mak aku jaga nanti. Naurah pun happy je ada kawan dengan anak-anak makcik. Tapi biasa la clingy tetap clingy. Maklumlah kena tinggal seharian kan mak kena kerja. Tapi aku ok jelah layan dia. Dah kurang nak marah-marah dia. Alhamdulillah.


So far, tu jelah kehidupan aku buat masa sekarang. Harap bertambah baik. Amin.


Till then.




THANK YOU FOR READING THIS!

3 comments:

  1. Murahnyeee. Heaven la kau kt sne dgn mknn. Duk dgn mak mmg best oiii. Hahaha. Pakkal la mak aku ni ade life sndri. Kalau x aku suh tgl skali dgn aku haha

    ReplyDelete
  2. aku dapat rasa nikmat tu na..bestnye...

    ReplyDelete
  3. wehhhh, keje mane ni???
    ketinggalan bus, tsk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...