Tuesday, June 30, 2015

Kuih Kegemaran

Aku dikira beruntung jugak bila mana nak makan kuih, tak payah susah-susah beli kat bazar sebab mak pandai buat kuih itu ini.. (Erk, susah ke nak beli? Lagi senang dari buat kot. bahah!). Mak aku la cakap tak payah susah-susah beli kat bazar. Beli 4,5 ketul dah RM2,RM3. Then hadap sorang-sorang je. Kalau buat sendiri dapatlah banyak sikit untuk makan ramai-ramai kan.

Tekak kali ni suka amat kuih muih yang mana jarang aku pandang sebelum ni. Nak-nak kuih manis-manis. Mesti anak ibu ni manis orangnya. Hahahaha

Start 1st day puasa sampai ke 13 Ramadan ni, boleh dikatakan hari-hari mak buat kuih. Biasanya kuih yang ikut anak tekak akulah. Begitulah untungnya menjadi seorang mak buyong! 

Seingat aku lah kan, antara kuih yang pernah aku request waktu berbuka :

Onde-onde / buah melaka (Dah 2 kali buat)
Pulut Durian / pulut mangga (Repeat tiga hari turut-turut)
Agar-agar santan pandan
Sira pisang dan tapai
Cendol gula melaka
Rodok Telur
Sekaya

Then semalam sebelum balik kerja, sms mak cakap nak makan bronok / asam gupal pulak. Mak balas ok je. Tapi sempatlah aku balik kerja hah tolong gentel sagu tu. Idoklah tau makan aje. hehe

Asam gupal tu memang fav aku dari dulu. Nak-nak version mak punya ni taruk extra halba sikit, aku suka bau wangi halba, makin berselera makan. Dulu masa bf naurah, selalulah mak buat asam gupal ni sebab halba adalah salah satu herba yang boleh produce susu dengan banyak. Ikutkan bagus aje rendam / rebus halba dalam air then minum gitu je tapi tekak aku tak boleh terima. So mak masak asam gupal taruk halba kemain banyak. Terbukti susu punya meriah amat, nak-nak ada santan pulak tu kan.


Balik kerja pukul 4 semalam, singgah gerai tepi jalan beli air kelapa 2 biji, kuih koci dan cream puff, sampai rumah pukul 5. Sempatlah tolong kat dapur sikit-sikit.

Sagu yang dimasak tu kan panas, so letak dalam plastik bulatkannya.

Nampak tompok putih-putih tu kan? Memang sagu tak kembang sepenuhnya pun tapi mak cakap bila dah masukkan dalam kuah bersantan nanti-nanti dia kembang jugak.

TAraaaaaaaaa asam gupalnya. Berbuka 2 biji. Lepas berbuka 5 biji. hahaha Mak buat banyak jugak semalam, bagi untuk jiran-jiran jugak.

Ni also favourite. Kuih koci beli tepi jalan. RM2.

Sedap gila. Aku suka sangat sebabnya inti kacang. Aku kurang gemar kuih-kuih inti kelapa. Tapi kuih koci yang aku makan kat opis lama dulu everytime ada potluck atau jamuan, dia orang akan order koci dari salah seorang staf ni, tu aku suka. Sebab sedap gilaaaaaaaaaaaaaa walaupun inti kelapa.

Petang ni nak singgah lagilah beli kuih koci tu. Tak cukup sebekas. Tanya mak, taknak buat ke, mak cakap malas. HAHAHA Ada jugak yang mak aku malas buat. Agaknya leceh nak balut-balut daun pisang lagi, buat inti lagi. Mak busy jahit baju.

Cream puff inti sekaya. Naurah suka makan. Kalau inti kastard lembik-lembik tu dia kurang gemar sikit. Yang ni pun RM2 tapi 6 biji. Sebiji dah kena songlap.


Hah, lompat tikam pun mak aku malas buat sebab kena buat 2 3 perkara. Nasib baik beli yang jiran buat tu sedap. RM2 satu plastik. Lompat tikam pun aku suka. Dulu beli kat bazar kat kuantan, takde jumpa pun versi macam aku makan ni.


Balik karang boleh makan asam gupal lagi. Masih ada balance semalam, mak simpan dalam peti ais. Best gila dapat makan sahur tadi sejuk-sejuk.

Tulah kuih muih aku suka makan tapi tak pandai buat. Pandai makan je. Sekian.


Till then.




THANK YOU FOR READING THIS!

4 comments:

  1. omg terliur nye tengok kuih koci kaler purple inti kacang tu....

    ReplyDelete
  2. benci. benci. benci.. hahahaha *dasar jeles mak jauh*

    ReplyDelete
  3. tak penah makan rasa nye kuih asam gumpal tu..kuih orang kelate ye na..

    cream puff tu nampak sedap wei..terliur plak tgk ha..haha

    ReplyDelete
  4. salam ramadhan, asam gupal tu baru pestime tengok...sagu biasa dgn santan ok la biasa sangat, anyway memang menu meyelerakan.

    Salam, Pcl blogwalking kat sini.
    Exchange Feed Group ada menganjurkan GIVEAWAY MEGA RAYA Dengan hadiah bernilai RM 3100.00 Jemput join tau. Boleh buat duit raya. Terima Kasih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...