Friday, October 31, 2014

too busy too think about the tittle LOL

Seem everything was good. Family and jobs i mean. Walaupun a little bit busy but, i think i can manage to handle it. Paling aku rasa bangga dengan diri sendiri bila dah kurang layan hp (whatsApp group, IG, baca blog) bila ada kat rumah. Totally play with Naurah. Letak hp jauh-jauh buat-buat tak dengar bunyi notification WhatsApp. hahaa Kalau satu group WhatsApp ok lagi la. Ni tak macam-macam group ada. Kalau dah terbaca satu, mesti nk tengok satu lagi. Pastu mesti nak balas. Last-last Naurah terpaksa main sorang. Pitty her. T_T

Last week cuti 3 hari since Awal Muharam (jumaat) hingga ahad takde pegi mana-mana pun. As always, Zan tak boleh cuti. So this week baru cuti. Ikutkan hari ni aku kena out station kat Kuala Tahan tapi kesian pulak Zan balik, aku takde. So family first. Besar pahala taat kat suami dari taat kat bos ye. ;-)

 Well back to the story, cuti 3 hari minggu lepas, duk terperuk je kat rumah. Ada la bawak Naurah jalan-jalan tapi kat taman jelah. Kesian gila kat dia. So aku gigih geledah stor cari kolam dia. Atleast dia enjoy ada aktivit baru kan. Takde la asyik main masak-masak, main dengan bear. 




 
Santai habis hah.
 Actually dia ajak aku main sama dengan dia dalam pool. Mak mahu naik oii. Tapi fikir takut jadi bahan kutukan jiran-jiran, baiklah jangan. Tunggu mak beli tirai dulu ye. Kasi tutup jadi private pool. haha

 
Actually ni pool masa dia baby lg yang aku letak dalam rumah. Bila nak pump tu penat oii padahal guna pump kan. So 2 tier lagi aku dh mls nk pump. jadilah lembik gitu. Hahaha




 Kesian gila main sorang-sorang. Dia mintak la bear tu kat aku. Siap tanya "nak mandi dengan bebear boleh?" hahaha bagi jelah. Basah boleh jemur. Tu duk tolak-tolak bebear dalam swan tu.


Now, Naurah dah 2 tahun 3 bulan. Kejap je masa berlalu. Kalau nak senarai milestone dia macam banyak je. Tak terlayan kadang-kadang. But, i try to list benda-benda yang aku rasa nak share kt sini.

1) imitate action

Kalau dia berak, aku selalu suruh dia datang kat aku, then dia membontoti aku, so aku akan selak pampers dia dari atas sama ada poop or not. Kalau macam tak bau or tak nampak sangat, aku selamba jelah masuk tangan dalam pampers dia raba-raba terjumpa something or not. Hahah kalau ada poo poo dia nasib la terpegang. kahkah

So the same thing Naurah suka sangat buat aku. Aku tengah meniarap (sama ada baca buku or tgk tv), selamba cakap "meh naurah nak tengok ibu yak tak" sambil selak seluar aku masukkan tangan raba-raba bontot. T_T "Owh, ibu tak yak lagi" katanya.

2) Say please

Since dia pandai bercakap kot aku duk ajar say please if nak sesuatu tapi dia boo layan. But now, nak apa je mesti say please. Aku macam terkejut je tiba-tiba. Same goes with her BS, pun terkejut tiba-tiba naurah say please. 

contoh (tapi cakap still pelat la)

"Ibu, nak susu pleasee" 

"Ibu, jom jalan-jalan please"

"ibu, bangun please, ambik kopok"

Ibu is melting. 

3)  Sangat nak berkawan

Naurah friendly sangat. Sangat. Kalau jumpa budak kat mana-mana surely dia akan pergi tegur budak tu dulu. Kadang-kadang dia tanya aku apa nama budak tu. T_T So far walaupun jarang jumpa, anak Intan (Amani) kalau aku skroll IG ada gambar amani, sure dia cakap Amani. Sama jugak dengan Nana (anak padilah). Kat depan rumah ada budak sebaya dia kot nama Yaya. Padahal tak pernah main sama-sama kot. Just pandang-pandang dari jauh. Sejak dia tau nama budak tu Yaya, asyik panggil je. Budak tu pemalu. Hari tu balik dari rumah BS, dia straight pegi rumah Yaya, bertenggek kat pagar. Yaya lari masuk rumah. Ayah yaya ada kat luar, panggil anak dia suruh keluar main dengan Naurah. Tapi budak tu tak keluar pun, last-last naurah cakap gini

"Yaya malu eh ibu?" haha

"bye Yaya, balik dulu. chiyutololo" (see you tomorrow) T_T


 4) Food lover

Suka makan sama macam ibu. Bagi apa aje. Selera makan dia menjadi-jadi kalau ada kawan. So far dia suka sangat nasi lemak. Asal celik mata ajak beli nasi lemak. Dia suka jugak roti john (especially yang special ada telur tebal tu). Now, dia kurang makan sayur. Dont know why. Pisang, jangan la letak semua atas meja. Boleh habis dalam masa setengah hari je. Sekali makan boleh habiskan 4 biji. Ni bukan pisang kecik-kecik tau. Jenis pisang berangan yang panjang tu. Pheww..

5) OKAY

Okay ada lah the word yang dia akan sebut bila setuju 100% dengan statement kita.

contoh

Bila bunyi motor aiskrim first, then dia mintak aiskrim

"Kita beli aiskrim esok eh? Ibu takde duit nak beli hari ni" (actually malas ajar sangat dia asal dengar motor aiskrim lalu, simply dapat)

 "Ok" dia setuju

Then a few minute, ada motor aiskrim kedua lalu.

"Ibu nak aiskrim tu"

"Tadi Naurah cakap kat ibu nak beli aiskrim esok kan?"

"ok" sambil angguk kepala.


The power of word "OKAY" is just like a magic. Same goes with kalau sebelum g kedai dia janji takkan beli gula-gula ke jajan ke, then sampai kat kedai dia just jeling je semua tu. Kalau dia pegi pegang botol gula-gula, mesti aku akan cakap "tadi kat rumah Naurah cakap OKAY tak nak beli gula-gula kan?"

Terus dia cakap "okay"


Actually progress sekarang lebih banyak pada additional vocab dia la. Makin petah bercakap. Action tu macam biasa, apa yang dia tak tau buat. 

Yang kelakar, this one is the NEW WORD dia suka sebut (since last week).

Masa mandi pool, dia taknak pakai baju. So aku just cakap

"Kena pakai baju. Nanti MALU KAT ORANG. Nanti yaya nampak, malu"

Since that, kalau nampak aku berkemban lengah-lengah pakai baju (i mean sibuk keringkan rambut bla bla bla), mesti dia cakap 

"pakai baju ibu. malu kat orang!"  HAHAHA

Macam tulah dia cakap kat BS dia jugak. 

 A few picture of her masa bawak g jalan-jalan last week.










Entry macam takde tujuan je kan. *sigh*


 Till then.




THANK YOU FOR READING THIS!

2 comments:

  1. Terer jah update panjang2. Haha. Naurah. Meh la jalan2 umah aunty. Aunty bosan ni. Ekeke.

    ReplyDelete
  2. amboi naurah rawkkk :)

    bella pun lebih kurang naurah la milestone nya ckp banyak kdg rasa letih nak jwb kan tp kena jawab jugak :p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...